< nyitóoldal < játéklista

Aztec Challenge

Aztec Challenge titleHa rá mertél kattintani ennek a játéknak a linkjére, az már nagy bátorságra vall! Legendásan frusztráló alkotás, a közeledő piramis látványa egy komplett generáció számára örökre megmaradó kellemetlen emlék.
Én a napokban, régi kazetták átnézése közben rábukkantam, és saját felelősségre elindítottam a programot.

Az azték környezetben zajló játék története szerint a papok minden évben feláldozzák egy kitűnő képességekkel megáldott harcosukat az isteneknek. Főhősünk egyetlen lehetősége a túlélésre az, ha a hét próbából álló kihívást sikerrel teljesíti, így szabadságát kiérdemli. Alapból örökélet van, viszont az elhalálozások után az adott próbát újra kell kezdeni az elejétől.

Aztec Challenge dárdadobálásAz első próba során dárdát hajigáló emberek sorfala között kell futni egy piramis felé. Balról vagy jobbról, alacsonyan vagy magasan, tehát 4 féle variációban érkezhetnek a dárdák. A feladat annyi, hogy vagy le kell húzni a fejedet, vagy fel kell ugrani. Nagyon egyszerűnek tűnik, mégis belehibázik az ember. Tippem ehhez a próbához: kizárólag középre figyelj, a főhősre, a dárdák észlelését pedig bízd a periférikus látásodra. Ha meghallod a közeledő dárda hangját, ne rángasd reflexből a joystickot, hanem előzze meg a cselekvést egy tudatos döntés, hogy most le vagy fel irányba tolod el a kart.

Aztec Challenge lépcsőA második próba sokkal könnyebb. Épp mászunk fel a piramison, az ár pedig velünk szemben, sziklák - vagy sokkal inkább kockacukrok :) - formájában közeledik, amiket ki kell kerülni. Nehézséget egyedül a lehetetlen szituációk jelentenek, amikor úgy gördül szembe a három kődarab, hogy akárhogy manőverezel, lehetetlen kikerülni. Tippem ide csak annyi, hogy próbálj meg mindig középen lenni. Statisztikai indokokat tudok felhozni mellette, így két menekülési irány van, a szélén meg csak egy.

Aztec Challenge templom szobaA harmadik próba belső helyszínen, a templom akadályokkal tűzdelt szobáiban játszódik. A karakter itt is folyamatosan mozog. Ha a talajon van az akadály, penge vagy lyuk formájában, akkor át kell azt ugrani. Ha a mennyezetből hullana ránk valami, akkor nekünk kell aktívan cselekedve megállni a zuhanó tárgy előtt.

Aztec Challenge férgekA negyedik pálya helyszíne kivehetetlen számomra. A lényeg, hogy csomó kígyót, bogarat, pókot kell átugrani. Kis- és nagy ugrás közül választhatunk. A nagy legyen az alap, a kicsit csak akkor kell használni, ha egy nagy ugrással nem lehetne abszolválni az összegyűlt féreghalmot, és a közéjük lévő kis résbe bell beugrani.

Aztec Challenge memória pályaAz ötödik próba más mint a többi, itt az ügyesség helyett a memóriánkra lesz szükség. Egy terem túloldalára kell átjutni négyzeteken ugrálva. Nem jelzi semmi előre, de némely talajelem csapdát triggerel, rálépve kezdhetjük előről a szobát. Kizárólag próbálgatással, vagyis elhalálozásaink árán tudjuk kideríteni és megjegyezni hogy melyek ezek. Az újabb próbálkozáskor ezeket kell elkerülni. Nem érdemes bonyolítani, és cikk-cakkban haladni, a legrövidebb utat kell választani. 5 halál után, amikor visszatérünk a címképernyőre, újragenerálódik a pálya.

Aztec Challenge piranhákNa, én a hatodik próbánál időztem a legtovább! Egy piranhákkal teli folyóban kell úszni. Ha sprite ütközés van, ő..., szóval ha hozzánk ér egy dög, akkor a szivárgó vérünkre azonnal rácsap a többi is, és ízekre szednek. Ügyesen kell manőverezni közöttük. Ha elkerülhetetlen a kontaktus, akkor a tűzgombbal alá tudunk merülni, de maximum csak 1 másodpercre, különben hősünk megfullad. Mindemellett folyamatosan előre kell haladni! Ezt én az elején nem tudtam, mert lusta voltam elolvasni a feladat 3 soros leírását, és csodálkoztam hogy nem jutok sehová. Mentségemre szóljon, hogy megtévesztő ám az előrehaladás ténye, mert nem az van, hogy folyamatosan scrollozódik a kép lefelé, hanem a felül kimész, alul bejössz módozat került implementálásra. Vigyázni kell a képernyő tetején kilógó halakkal, amikből csak pár pixel látszódik. Krissz tipp: Sokszor az ember túlbonyolítja magának a feladatokat. Próbáld ki, hogy ész nélkül csak tolod előre a joyt. Meglepően eredményes módszer.

Itt említeném meg a zenét. Nem csak nagyszerű hangulati aláfestésként, hanem informatív jelleggel is működik. Minél előrébb járunk egy próbában, úgy tempósodik. Ennek felismerése révén esett le a piranhás questben, hogy egy helyben toporgok.

Aztec Challenge lyukas hídA szabadságunk elnyeréséért folytatott küzdelem utolsó kihívásban egy mély szakadék felett függő, elég gatya állapotban lévő híd túloldalára kell átérni. Fogalmazhatnék úgy is, hogy a nagy üresség nyomokban hidat is tartalmaz. A tátongó lyukak méretétől függően kell kicsit, közepeset, vagy nagyot ugrani. Hogy melyiket, az az utolsó pillanatban derül ki, ez adja a nehézséget. Tippem, hogy a joystick elmozdításához ne irányokat, hanem számokat társíts! Le irány helyett: 1, balra: 2, fel: 3, és a lyukak száma szerint mozdítsd a kart.

Aztec Challenge borítóA készítők úgy lehettek vele, hogy a kihívás teljesítéséből fakadó sikerélmény felülmúl bármilyen audiovizuális örömöt amit ők tudnának produkálni, így ha sikerrel végigvitted mind a hét próbát, akkor jutalmul az égvilágon semmi sem történik. Viszont cserébe, kezdheted előről az egészet, csak nehezebb körülmények között. Négy nehézségi szint van, a lenti végigjátszás videó az utolsót szemlélteti.

A tanulság az, hogy ez a játék nagyon jó. Picit frusztráló ugyan, de nem jobban, mint más ügyességi játékok. A negatív előítéletem a kellemetlen emlékeimmel együtt tovaszálltak. Simán el tudom képzelni, hogy a jövőben nem csak véletlenül rátalálva, hanem szánt szándékkal is el fogom indítani.

Most pedig rajtad a sor! Töltsd le, pörgesd ki, és szabadulj meg 3 évtizede tartó gátlásodtól!

Remixek:

Linkek:

> Aztec Challenge letöltése
> SID letöltése
> Dokumentáció
> Eredeti, scannelt doksi
> Tökmák leírások
> IDDQD blogbejegyzés
> Wikipedia
> C64 Wiki

Játékmenet a legnehezebb fokozaton:

< játéklistám
< nyitóoldal


READY.