`

Boulder Dash

>
Intro zene

Ez is egy olyan játék, amit mindenki ismer. Ha nem is pontosan ezzel a változatával, de hasonlóval egészen biztos játszott. Kismillió átirata született már, minden platformra megjelent. Csak C64-re több száz(!) változat és így több ezer pálya készült. Van amelyikben a grafikai elemek is kicserélődtek, de a lényeg mindig ugyanaz maradt. A DOS-os időkből a Supaplexet tudnám példának hozni, ami egy nagyon népszerű Boulder Dash klón volt.

Boulder Dash 2 titleStílusát tekintve gravitációs logikai-akció játék. :) Ugyanakkora szükségünk lesz az agymunkára mint a reflexeinkre. Nagyon jó érzékkel keveredik a kettő. Az adott pályán lévő elemek döntik el hogy melyik irányba tolódik el, és lesz inkább gondolkodós mint akciódús, vagy épp fordítva. A cél minden pályán ugyanaz: adott idő alatt összegyűjteni a gyémántokat a megkövetelt mennyiségben, majd az így megnyílt kijárathoz érni.

Boulder Dash első pályaA pályaelemek száma meglehetősen kevés, mégis nagy variációs lehetőségeket rejtenek. Vannak teljesen passzív elemek, amik maximum a gravitációnak engedelmeskednek. Vannak aktívak, ők azok akik önálló életet élnek, vagyis az "ellenségek". És van Rockford. Így hívják a kis tipegő és pislogó karakterünket akit irányítunk. Amerre elhalad, "lyukat" hagy maga után a talajban. Ha egy passzív pályaelem alatt lyukat vájunk, akkor az engedelmeskedvén a gravitációnak, lezuhan.

Boulder Dash gravitációA játék első nehézsége ebből fakad, folyton figyelnünk kell, mert egy rossz lépés és ránk zúdulhat öt tonna kő, vagy bezárhatjuk magunkat és zsákutcába kerülünk. Annyi erő azért van Rockfordban hogy egyetlen követ el tudjon tolni, és erre a képességére gyakran szükség is van. Most pedig lássuk egyesével a pályaelemeket, az ultra rövid leírásukkal:

Boulder Dash pályaelemekA kövek egyszerűen viselkednek, a gravitációnak engedelmeskednek. Csakúgy mint a gyémántok, viszont azokat be tudjuk gyűjteni. A négyzet alakú lények (firefly) az üres térben mozognak úgy, hogy mindig a saját bal oldaluk felé akarnak tartani. Ha rájuk ejtünk valamit, akkor megsemmisülnek, sőt a robbanás következtében a szomszédos pályaelemek is eltűnnek. Így lehet például a téglafalakba lyukat csinálni. Az acél fal megsemmisíthetetlen.

Boulder Dash fireflyA másik "ellenség" a pillangó (butterfly). Szintén a szabad területeken mozog, de ő mindig a saját jobb oldala felé igyekszik. Megsemmisülésekor viszont nem ürességet hagy maga után hanem gyémántok születnek belőle. Az amőba viszi a játékba a véletlenséget, ürességbe és talajba egyaránt tud terjedni, véletlenszerű irányba és mértékben. Lényege, hogy ha körbezárjuk annyira hogy nem tud már tovább terjedni, akkor gyémántokká válik.

Boulder Dash butterflyHa egy "szörny" hozzáér az amőbához, bekövetkezik a már tárgyalt robbanás. A terjeszkedő falak jobb és bal irányba terjeszkednek ha ürességet éreznek maguk mellett. Ha a mágikus falakra kő vagy gyémánt zuhan, az beindul, elkezd működni. Belső működése pontosan nem ismert, de a lényege hogy a kőből gyémántot tud csinálni, vica versa.

Boulder Dash slimeA későbbi verziókban volt ragacs is, annak speciális tulajdonsága az áteresztőképessége volt, csak bizonyos idő után estek át rajta a cuccok. Lényeg az, hogy ez a pár elem van mindössze, de olyan bonyolultsági fokot lehet elérni még ezekkel is, hogy ha teljes leírást kellene adnom, félek hogy 30 oldal alatt nem úsznám meg.

Boulder Dash Construction KitHa egy játékhoz készül pályaszerkesztő, akkor az onnantól megunhatatlan móka. Nem történt ez másképp a Boulder Dash esetében sem. Mindenki gyárthatja magának, illetve haverjainak a pályákat a Construction Kit segítségével. Személy szerint rengeteg órát töltöttem el az editor előtt.

Boulder Dash színekKi szeretnék térni egy lényeges apróságra. Csak pár grafikai elemből áll a program, amik ráadásul pályánként mindössze 4 különböző színt tartalmaznak. De ha végignézed a képeket, nem mondanád meg ezt elsőre. Színgazdag, változatos képeket láthatsz. A trükk annyi, hogy ez a 4 szín bármi lehet (mármint a C64 16 színe közül).

Boulder Dash színekOlyan ez mint a Diablo 2-ben a szörnyek. Ugyanazok a lények vannak betéve több környezetbe, csak mondjuk havas környezetben fehér, sivatagban piros, az erdőben barna színűek. Így a fejlesztés során időt és energiát lehet spórolni, mert nem kell kitalálni és megtervezni annyi különböző karaktert, és egyben remek módszer hogy változatosságot csempéssz a játékba.

>
Boulder Dash 2 intro zene

Linkek

Ha tetszik az oldal, ide kattintva támogathatod!

READY.