Hang-erő

MOS-6581 lábkiosztásA Commodore 64 talán legnagyobb erőssége a hanggenerátora, vagyis a SID (Sound Interface Device). A chip becsületes neve MOS-6581 (vagy később MOS-8580). A paramétereit vizsgálva, nem gondolnánk, hogy egyszerű csipogásnál összetettebb dolgokat ki lehet belőle csiholni. Három szólamú, tehát egy időben három különböző hang megszólaltatására képes. Négyfajta hullámformával, illetve ezek keverékével dolgozhatunk: háromszög, fűrészfog, négyszög és zaj. A keltett hangérzetet burkológörbével módosíthatjuk, a felfutás, lecsengés, tartás és elengedés paraméterek idejének variálásával. Egyszerűbben fogalmazva: ez a chip egy olyan eszköz, amiből programozható módon jönnek ki a kívánt hangok, azok jellemzőinek megfelelő alakításával.

A SEUCK hangeffekt-szerkesztőjeA sok csipogás és zajforrás egymás után rakva, nyilván egyfajta zenét alkot. A legtöbb játék nem is bonyolítja túl, egyszólamú zenét, és egyszerű, de a funkciónak megfelelő hangeffekteket tartalmaz. Ez a megoldás is teljesen kielégítő tud lenni, ha a játék és a hangok harmonizálnak. Ismét igazolódik - mint a grafikánál - hogy a jobb a több, és nem a több a jobb. Példa erre az Olympic Skier egyszólamú SID zenéje, vagy a Lode Runner hangeffektjei. De a Wizard Of Wor egyre gyorsuló primitív háttérmorajlása is remekül fokozza az izgalmakat:

>
Wizard Of Wor morajlas

Henry's House funkcionális hangeffektekHa a hangokat információforrásként használja fel a játék, akkor egyáltalán nem szükséges hogy a fülünket kényeztesse. Nincs különösebb audió háttere a Henry's Housenak sem, mégis a kattogások, csipogások és egyéb zajok nagyszerűen szolgálják a játékot, funkcióval rendelkeznek. Figyelmeztetik a játékost a veszélyre, valamint az ütemérzéket igénylő ugrásokat is kiszámíthatóbbá teszi egy-egy rendszeres időközönként ismétlődő hangeffekt.

Impossible Mission zene nélkülAz Impossible Missionból hiányzik valakinek a zenei aláfestés? Egyáltalán nem, sőt, így az, ami. Amikor a robotokat is kikapcsoljuk, és kizárólag a lépteink hangja hallatszik, annak megvan a maga hangulata. Mindezt azért írtam le, mert manapság divat mindenből a legtöbbet beledarálni a játékokba, gondolkodás nélkül. Grafika háromdé, hang dolbiszörrand, folyamatosan bombázzák minden érzékszervünket. A hangban a csend, a szünetek, az nem "semmi", hanem ugyanolyan hatáskeltő eszköz, mint a megszólaló hang.

Az egyszerű megoldások tehát lehetnek jók. Most viszont nézzük azokat a játékokat, ahol a fejlesztők az audió rész terén is all in-re törekedtek. Ezen C64-es játékok többségében a zenék és hangeffektek kiemelkedően jók. A SID képességeinek határait feszegetve, rendkívül színvonalas dallamokat vonultatnak fel.

Robin of the WoodA játékok leírásához nem véletlenül raktam be mindenhová SID-eket, vagy a belőlük készült MP3 remixeket. Ezekben az esetekben, pusztán csak a képek nem adnák vissza a teljes hangulatot. Egy IK+, Giana Sisters vagy Cybernoid, a zenéjével együtt az, ami. A legerősebb kapcsolatot játék és zene között én személy szerint a Robin of the Wood esetében érzem. Ott annyira egymásra talál a két dolog, hogy azt leírni nem lehet, elindítod, és fél perc alatt egy másik világba csöppensz.

Reyn OuwehandMondjuk úgy könnyű, ha olyan nevek felelősek a muzsikákért, mint Rob Hubbard, Chris Hülsbeck, Reyn Ouwehand, vagy Jeroen Tel. A játékok zenéiből a mai napig rengeteg, jobbnál-jobb remixet készítenek profik és amatőrök egyaránt. Kimeríthetetlen gyűjtőportál a remix.kwed.org, amit meleg szívvel ajánlok. Léteznek élő koncerteket adó együttesek is. Többnyire demopartykon, 8bit rendezvényeken lépnek fel. Ilyen banda például a svéd Machinae Supremacy, a dán Press Play On Tape, vagy hogy közelebbi példát hozzak, Magyarország jeles képviselői a SIDrip Alliance.

Machinae SupremacyA remixek között mindenki megtalálhatja a számára kedveset, a tuctuctól kezdve, a metálon át a komolyzenéig, minden irányzat jelen van. Ugyanannak a játéknak a dallamát különböző stílusokban visszahallani rendkívüli élmény. Ajánlom figyelmedbe a SLAY Radiót. Egész nap C64 remixek és olykor élő showműsorok is mennek. Ismét kilyukadok oda, mint a grafika kapcsán a múltkori írásomban, hogy gyakorlatilag a hardver korlátainak köszönhetően alakult ki egy műfajteremtő, nagyszerű dolog. Én már azt várom, hogy olyan játéknak készítsék el a remixét, aminek nincs is zenéje. Pusztán az alapján, amit "kihallani" a játék mögül.

Kanyarodjunk vissza a géphez. Egész hihetetlen, de még emberi hangon is képes megszólalni. Ha a zenékre azt írtam, hogy a chip határait feszegetik, akkor a beszéd át is töri azt. Megjegyezném, hogy a hardver még mindig ugyanaz, tehát háromszög, négyszög és társai hanghullámokat tud csak kibocsátani magából. Így összehozni emberi hangot, az elég nagy hekkelése a rendszernek, és nem kis programozói zsenialitást igényel. Szerintem a hardver tervezőinek nincs róla fogalma hogy hogyan lehetséges ez, legalábbis a tervezésekor az ilyen jellegű felhasználásra egész biztosan nem gondoltak. A legemlékezetesebb talán az "Another visitor. Stay a while. Stay forever!" legendás, mindenki számára ismerős beszédhang az Impossible Missionból:

>
Another visitor. Stay a while. Stay forever!

Na de azt vajon hányan tudják, hogy létezik magyarul beszélő program is, ami ráadásul azt mondja, amit mi akarunk? Én már teljesen meg is feledkeztem róla, de Steveboy levélben megkeresett és felhívta a figyelmemet rá. Átmentette C64-ről PC-re, és elküldte nekem Dr. Fercsik János, 1986-ban írt beszédszimulációs programját, ami igazi ritkaságnak számít.

Magyarul beszélő programMég a Boci, boci, tarkát is elénekli, és ez nem vicc! Rengeteget nyomtuk, akkoriban ájulás volt, hogy azt mondja a gép amit akarunk, emberi hangon. És ez még nem minden. A beszéd számtalan paraméterét változtathatjuk: hangmagasság, sebesség, hangszín, szájnyílás, tónus. Szerintem a legjobb mégis az, ha ezeket a paramétereket nem bántjuk, a default config a legjobb, minden mással csak rontunk a helyzeten. Aprólékosan ki van dolgozva: a vesszőknél felviszi a hangsúlyt, a pontnál le, és ismeri a magyar ékezetes betűket is. Néha jobban járunk, ha kiejtés szerint írjuk be amit vissza akarunk hallani, de alapvetően sosem nyúl nagyon mellé a program. Itt letöltheted!

>
Boci boci tarka

Sabrina - BoysKésőbb megjelentek a bedigitalizáltnak nevezett zenés programok, demók. A teljes zene valójában pár másodperces folyton ismétlődő elemekből épül fel. Képi illusztrációként legtöbbször egy fotót jelenít meg a program az előadóról, vagy a lemezborítóról, mint a képen látható ’87-es sláger, a Sabrina - Boys esetében is. Így válik a pusztán csipogásra tervezett gépből egy teljes értékű zenelejátszó eszköz.

>
Sabrina - Boys

Ha a grafikai részt folyton dicsérjük, hogy mi mindent ki lehet facsarni a technikából, akkor az audió részt legalább ugyanekkora dicséret illeti, a hang is a Commodore 64 nagy erőssége. Erődemonstrációnak pedig álljon itt egy szubjektív lista függelékként az írás végére, a szerintem legjobb/legkedvesebb hangeffektekről. A lista változtatásának és folyamatos bővítésének jogát fenntartom!

>
Giana Sisters pályakezdés
>
Impossible Mission áramütés
>
Giana Sisters pálya vége
>
Falcon Patrol tankolás
>
Squish'em alap játékhang
>
Impossible Mission lezuhanás
>
Quest For Tires lehajolás ugrás
>
Montezuma's Revenge lépéshang
>
Nebulus ajtón belépés
>
Speed King motorhang
>
Slapshot Hockey közönség gólöröm
>
Klax téglák gördülése
>
International Karate ütéshangok
>
Grog's Revenge a barlangban
>
River Raid tank lövés
>
Wizard Of Wor halála
>
Cauldron 2 gonosz kacaj
>
Ninja pontszámlálás
>
Radar Rat Race játékhang
>
Piracy irány választás
>
Cauldron repkedés
>
Fire Ant lépéshang
>
Jet-Boot Jack rejtélyes háttérzene

Linkek:

> Magyarul beszélő program
> Sabrina - Boys
> Kedvenc SID lejátszóm
> A MOS-6581 dokumentációja
> SLAY Radio
> Bővebb információk a SID-ről


READY.

> FOOLDAL

> CIKKEK