< nyitóoldal < cikkek

Hang-erő

MOS-6581 lábkiosztásA Commodore 64 talán legnagyobb erőssége a hanggenerátora, vagyis a SID (Sound Interface Device). A chip becsületes neve MOS-6581 (vagy később MOS-8580). A paramétereit vizsgálva, nem gondolnánk, hogy egyszerű csipogásnál összetettebb dolgokat ki lehet belőle csiholni. Három szólamú, tehát egy időben három különböző hang megszólaltatására képes. Négyfajta hullámformával, illetve ezek keverékével dolgozhatunk, háromszög, fűrészfog, négyszög és zaj. A keltett hangérzetet burkológörbével módosíthatjuk, a felfutás, lecsengés, tartás és elengedés paraméterek idejének variálásával. Egyszerűbben fogalmazva: ez a chip egy olyan eszköz, amiből programozható módon jönnek ki a kívánt hangok, azok jellemzőinek megfelelő alakításával.

A SEUCK hangeffekt-szerkesztőjeA sok csipogás és zajforrás egymás után rakva, nyilván egyfajta zenét alkot. A legtöbb játék nem is bonyolítja túl, egyszólamú zenét, és egyszerű, de a funkciónak megfelelő hangeffekteket tartalmaz. Ez a megoldás is teljesen kielégítő tud lenni, ha a játék és a hangok harmonizálnak. Ismét igazolódik - mint a grafikánál - hogy a jobb a több, és nem a több a jobb. Példa erre az Olympic Skier egyszólamú SID zenéje, vagy a Lode Runner hangeffektjei. De a Wizard Of Wor egyre gyorsuló primitív háttérmorajlása is remekül fokozza az izgalmakat:

Henry's House funkcionális hangeffektekHa a hangokat információforrásként használja fel a játék, akkor egyáltalán nem szükséges hogy a fülünket kényeztesse. Nincs különösebb audió háttere a Henry's Housenak sem, mégis a kattogások, csipogások és egyéb zajok nagyszerűen szolgálják a játékot, funkcióval rendelkeznek. Figyelmeztetik a játékost a veszélyre, valamint az ütemérzéket igénylő ugrásokat is kiszámíthatóbbá teszi egy-egy rendszeres időközönként ismétlődő effekt.

Impossible Mission zene nélkülAz Impossible Missionból hiányzik valakinek a zenei aláfestés? Egyáltalán nem, sőt, így az, ami. Amikor a robotokat is kikapcsoljuk, és kizárólag a lépteink hangja hallatszik, annak megvan a maga hangulata. Mindezt azért írtam le, mert manapság divat mindenből a legtöbbet beledarálni a játékokba, gondolkodás nélkül. Grafika háromdé, hang dolbiszörrand, folyamatosan bombázzák minden érzékszervünket. A hangban a csend, a szünetek, az nem "semmi", hanem ugyanolyan hatáskeltő eszköz, mint a megszólaló hang.

Az egyszerű megoldások tehát lehetnek jók. Most viszont nézzük azokat a játékokat, ahol a fejlesztők az audió rész terén is all in-re törekedtek. Ezen C64-es játékok többségében a zenék és hangeffektek kiemelkedően jók. A SID képességeinek határait feszegetve, rendkívül színvonalas dallamokat vonultatnak fel.

Robin of the WoodA játékok leírásához nem véletlenül raktam be mindenhová SID letöltéseket és a belőlük készült MP3 remixeket. Ezekben az esetekben, pusztán csak a képek nem adnák vissza a teljes hangulatot. Egy IK+, Giana Sisters vagy Cybernoid, a zenéjével együtt az, ami. A legerőseb kapcsolatot játék és zene között én személy szerint a Robin of the Wood esetében érzem. Ott annyira egymásra talál a két dolog, hogy azt leírni nem lehet, elindítod, és fél perc alatt egy másik világba csöppensz.

Reyn OuwehandMondjuk úgy könnyű, ha olyan nevek felelősek a muzsikákért, mint Rob Hubbard, Chris Hülsbeck, Reyn Ouwehand, vagy Jeroen Tel. A játékok zenéiből a mai napig rengeteg, jobbnál-jobb remixet készítenek profik és amatőrök egyaránt. Kimeríthetetlen gyűjtőportál a remix.kwed.org, amit meleg szívvel ajánlok. Léteznek élő koncerteket adó együttesek is. Többnyire demopartykon, 8bit rendezvényeken lépnek fel. Ilyen banda például a svéd Machinae Supremacy, a dán Press Play On Tape, vagy hogy közelebbi példát hozzak, Magyarország jeles képviselői a SIDrip Alliance.

Machinae SupremacyA remixek között mindenki megtalálhatja a számára kedveset, a tuctuctól kezdve, a metálon át a komolyzenéig, minden irányzat jelen van. Ugyanannak a játéknak a dallamát különböző stílusokban visszahallani rendkívüli élmény. Ajánlom figyelmedbe a SLAY Radiót. Egész nap C64 remixek és olykor élő showműsorok is mennek. Ismét kilyukadok oda, mint a grafika kapcsán a múltkori írásomban, hogy gyakorlatilag a hardver korlátainak köszönhetően alakult ki egy műfajteremtő, nagyszerű dolog. Én már azt várom, hogy olyan játéknak készítsék el a remixét, aminek nincs is zenéje. Pusztán az alapján, amit "kihallani" a játék mögül.

Kanyarodjunk visza a géphez. Egész hihetetlen, de még emberi hangon is képes megszólalni. Ha a zenékre azt írtam, hogy a chip határait feszegeti, akkor a beszéd át is töri azt. Megjegyezném, hogy a hardver még mindig ugyanaz, tehát háromszög, négyszög és társai hanghullámokat tud csak kibocsátani magából. Így összehozni emberi hangot, az elég nagy hekkelése a rendszernek, és nem kis programozói zsenialitást igényel. Szerintem a hardver tervezőinek nincs róla fogalma hogy hogyan lehetséges ez, legalábbis a tervezésekor az ilyen jellegű felhasználásra egész biztosan nem gondoltak. A legemlékezetesebb talán az "Another visitor. Stay a while. Stay forever!" legendás, mindenki számára ismerős beszédhang az Impossible Missionból:

Nade azt vajon hányan tudják, hogy létezik magyarul beszélő program is, ami ráadásul azt mondja, amit mi akarunk? Én már teljesen meg is feledkeztem róla, de Steveboy levélben megkeresett és felhívta a figyelememt rá. Átmentette C64-ről PC-re, és elküldte nekem Dr. Fercsik János, 1986-ban írt beszédszimulációs programját, ami igazi ritkaságnak számít.

Magyarul beszélő programMég a Boci, boci, tarkát is elénekli, és ez nem vicc! Rengeteget nyomtuk, akkoriban ájulás volt, hogy azt mondja a gép amit akarunk, emberi hangon. És ez még nem minden. A beszéd számtalan paraméterét változtathatjuk: hangmagasság, sebesség, hangszín, szájnyílás, tónus. Szerintem a legjobb mégis az, ha ezeket a paramétereket nem bántjuk, a default config a legjobb, minden mással csak rontunk a helyzeten. Aprólékosan ki van dolgozva: a vesszőknél felviszi a hangsúlyt, a pontnál le, és ismeri a magyar ékezetes betűket is. Néha jobban járunk, ha kiejtés szerint írjuk be amit vissza akarunk hallani, de alapvetően sosem nyúl nagyon mellé a program. Itt letöltheted!

Sabrina - BoysKésőbb megjelentek a bedigitalizáltnak nevezett zenés programok, demók. A teljes zene valójában pár másodperces folyton ismétlődő elemekből épül fel. Képi illusztrációként legtöbbször egy fotót jelenít meg a program az előadóról, vagy a lemezborítóról, mint a képen látható ’87-es sláger, a Sabrina - Boys esetében is. Így válik a pusztán csipogásra tervezett gépből egy teljes értékű zenelejátszó eszköz.

Ha a grafikai részt folyton dícsérjük, hogy mi mindent ki lehet facsarni a technikából, akkor az audió részt legalább ugyanekkora dícséret illeti, a hang is a Commodore 64 nagy erőssége. Erődemonstrációnak pedig álljon itt egy szubjektív lista függelékként az írás végére, a szerintem legjobb/legkedvesebb hangeffektekről. A lista változtatásának és folyamatos bővítésének jogát fenntartom!

Giana Sisters pályakezdés
Impossible Mission áramütés
Giana Sisters pálya vége
Falcon Patrol tankolás
Squish'em alap játékhang
Impossible Mission lezuhanás
Quest For Tires lehajolás ugrás
Montezuma's Revenge lépéshang
Nebulus ajtón belépés
Speed King motorhang
Slapshot Hockey közönség gólöröm
Klax téglák gördülése
International Karate ütéshangok
Grog's Revenge a barlangban
River Raid tank lövés
Wizard Of Wor halála
Cauldron 2 gonosz kacaj
Ninja pontszámlálás
Radar Rat Race játékhang
Piracy irány választás
Cauldron repkedés
Sabateur lépéshang
Fire Ant lépéshang
Jet-Boot Jack rejtélyes háttérzene
Leaderboard Golf labda a vizben

Linkek:

> Magyarul beszélő program letöltése
> Sabrina - Boys letöltése
> Kedvenc SID lejátszóm
> A MOS-6581 dokumentációja
> SLAY Radio
> Bővebb információk a SID-ről

< cikkek
< nyitóoldal


READY.